onsdag 18 januari 2012

Vagnteknik och resandetåg, dag två

Idag fortsatte kursen vagnteknik och resandetåg. Där vi till en början repeterade det som vi gick igenom igår, i korta drag. Efter fikat var det dags att vandra ute på gården och kolla på en personvagn. Där vi gick igenom vad beteckningarna betyder, invändig utrustning med mera. Efter lunch var det dags för en rundvandring till. Där vi också gick och kollade på fler personvagnar, samt att vi tog en sväng förbi den stora hallen och kollade bland annat på hjulskador. Har laddat upp lite bilder från rundvandringen.

De första fyra bilderna är tagna på samma hjul. Den första bilden visar hur ett hjul ska se ut när det inte är skadat. Bild nr. 2-3 visar hur en hjulskada kan se ut, i det här fallet en hjulplatta. En hjulplatta kan uppstå på olika sätt, men gemensamt är att hjulet låser sig i en position för en stund, för att sedan röra sig lite och låsa sig igen. När hjulet är låst, slipas hjulytan mot rälhuvudet.



Till vänster på hjulet är hjulflänsen. Upptill på hjulet finns en grop på ca. 10-15 mm.

Knölarna på bilden är metallrester av det som har skrapats bort från gropen på föregående bild.

Bilden nedan visar en annan form av hjulskada, där skadan inte är på själva hjulet. Det som har hänt här är att lagerboxen har blivit överhettad, och metallen har börjat att smälta. Stumpen som sticker ut ska egentligen vara perfekt cylinderformad, och löpa i kullager. Kanske finns lite rester kvar från kullagret på stumpen(?)


Bilden nedan visar hur ett luftstativ (LS3/L3) på en Rc ser ut. Mätarna på den svarta panelen till vänster är monterade i efterhand för undervisningssyfte. Den gråa delen är den del som monteras i loket.


SIFA-ventil, eller nödbromsventil som den också kallas. Till denna är bland annat ATC kopplad för att kunna nödbromsa tåget ifall det behövs. Säkerhetsgreppet är också kopplad till denna ventil. Om föraren skulle släppa säkerhetsgreppet av någon anledning, så är det den här ventilen som öppnas efter en viss tid, och trycket i huvudledningen försvinner. När trycker i huvudledningen försvinner bromsas tåget.

SIFA-ventilen är öppen. Ett kännetecken för detta är "glad hund". D.v.s. den gråa klumpen kan ses som hundens kropp, och det röda reglaget kan ses som hundens svans, och att hunden viftar på svansen - "glad hund".

En miljöbild tagen inifrån skolan, i den stora hallen. Till vänster syns en del av en T43, några fullstora optiska signaler på väggen. På golvet står ett flertal vagnar med komplett bromsutrustning i miniatyr. Varje vagn innehåller den utrustning som finns på fullstora vagnar. Här tillsammans med manometrar för att kunna se hur luften går, och vad det är för tryck på de olika komponenterna. I ena änden finns en del som motsvarar den utrustning som finns på ett lok, med allt som man kan behöva.

Miljöbild, stora hallen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar