Idag bar det av tidigt till Stockholm, klockan 09:50. Det var egentligen tänkt att jag skulle åka pass ner till Stockholm, men som vid alla andra tillfällen då det har varit pass för min del, har jag fått köra. Det är inget jag klagar över, utan jag är glad för alla körtillfällen som jag kan få.
Väl nere i Stockholm skulle vi köra Uppsalapendeln mellan Stockholm och Uppsala några vändor. Tågsättet var en SMS-uppsättning, d.v.s. att det finns lok i båda ändar. Tågsättet bestod av två lok och tio stycken vagnar. Det är ett litet annat körsätt när man kör loktåg, jämfört med X2000 och andra motorvagnar. När man bromsar med ett loktåg (genom att sänka trycket i huvudledningen) går bromsen först till på första vagnen, sedan på den andra vagnen och till slut tillsätts bromsen genom hela tågsättet och på den sista vagnen. Det tar några sekunder innan bromsen går till på den sista vagnen. Sen tar det några sekunder att lossa bromsen (genom att åter höja trycket i huvudledningen). I en motorvagn är tillsättning och lossning styrt genom elektriska impulser, och broms tillsätt och lossas samtidigt genom hela tågsättet. Då blir det ungefär som att bromsa med en bil.
När vi hade kört färdigt Uppsalapendeln var det tänkt att vi skulle köra ut tågsättet till Hagalund, och parkera det där. Men då fick vi veta att ett annat tågsätt hade havererat, och att de ville vi skulle växla ut vårat tågsätt tillbaka till Centralstationen. Efter ett litet uppehåll en bit ifrån Centralstationen fick vi växla in tågsättet.

Sett förarhytten i en Rc6:a, där vi väntar på att få växla in tågsättet till Centralstationen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar