måndag 28 november 2011

LIA1 hos SJ AB i Sundsvall, dag 1

Efter en del skrivtorka känner jag att det är dags att börja skriva igen. Nu har vi kommit fram till våran första LIA-period, vilket känns riktigt bra. Äntligen får vi komma ut och göra det vi läser till. Många av mina klasskamrater är kvar nere i Skåne, medan jag har rört mig längre norrut, närmare bestämt Sundsvall. Under tre veckor kommer jag att göra min LIA hos SJ AB och köra X2000 mellan Sundsvall och Stockholm, men också mellan Uppsala och Stockholm.

Jag hoppas att mina klasskamrater får köra något, med tanke på klass 3-varningen som SMHI utfärdade tidigare, och alla efterdyningar som kan bli. För min egen del ser det ut som att jag kommer att få köra en hel del.

Klockan 11:00 klev jag in genom dörrarna hos SJ AB, där jag sen fick ta emot schema, nycklar och passerkort. Sen fick jag en rundvandring av min handledare. Efter lunchen var det det dags att ta ut körorder, och för min del plocka på mig några blanketter. 21:orna var i majoritet. Vi gick igenom det som fanns på ordertavlan i orderrummet, och vad man skulle hålla reda på. Efter det bar det av till kärran som jag skulle köra. Fick en genomgång kring hur man klargjorde en X2:a, hur det går till när man ger klart för avgång m.m., och några andra detaljer i vagnarna.

Tid för avgång!
Jag är lite nöjd med att jag anlände Stockholm före tidtabell, ca. 5-6 minuter. Turen tillbaka var det lite svårare att vara i tid, eller före tabell, då tåget som vi skulle ha var försenat med 3-4 timmar. Tåget kom från Malmö, där det just nu är klass 3-varning. Men, jag stod på bra, jag körde in tid från 25-30 minuter till ca. 14 minuter. Så vi var bara tio minuter sen in i Sundsvall. Handledaren var imponerad. Och ändå hade vi ett Västerås-tåg, Upptåg och Uppsalapendel framför oss från Stockholm, så ATC visade nästan konstant "0P" i förindikatorn.

Förarplats i en X2:a, här för resandeutbyte i Söderhamns Västra på väg ner till Stockholm, kl. 15:24.

1 kommentar:

  1. Vilket fjesigt retardationstal (112).... Jag har haft nedför en 17-promillesbacke ett retardationstal enligt ATC:n på 137, kunde dock inte tyda ut vad det gav i bromsprocent, då tabellen slutade på 127 i retardationstal.

    SvaraRadera