måndag 29 augusti 2011

Ny vecka, och mer studiematerial

En ny studievecka har börjat, och även denna vecka kommer att vara ganska lugn. Totalt kommer jag att ha tre skoldagar denna vecka; måndag, onsdag och torsdag. På tisdag och fredag är det hemstudier som gäller.

Idag var det dags för kursen BASÄVISTA, eller, "att enskilt vistas i spår". En kurs som är obligatorisk för alla de som ska jobba vid järnvägen. Där gick vi bland annat igenom det som vi tidigare hade läst i föreskriften BVF 924, och gick igenom lite djupare kring de olika delarna som tas upp i föreskriften. Vi började också prata lite grundläggande kring "elskydd", förberedande inför kommande kurs då vi ska läsa mer om el och el-lok.
Där fick bland annat förklarat för oss varför vi använder den udda frekvensen 16 2/3 Hz, när frekvensen vi har i eluttagen är 50 Hz. Kort och gott kan man säga att det berodde på att vi var ganska tidiga med elektrifieringen, och på den tiden lyckades man bara göra elmotorer som klarade av frekvensen 16 2/3 Hz. Många andra länder, som inte var lika tidiga med elektrifieringen, använder sig både då och idag av frekvensen 50 Hz.
Idag så omvandlar vi frekvensen från 50 Hz till 16 2/3 Hz. Något som är betydligt billigare än kostnaden för att konvertera hela elnätet kring järnvägen till 50 Hz.

Under eftermiddagen tog vi en promenad ut till bangården och kollade på olika objekt. Bland annat växlar, och pratade lite kring dem. Vi gick också förbi byggnad "E" och kollade på kontaktledningar. Byggnad "E" är den byggnad där de som läser kontaktledningsteknik håller till.

Vi fick också tillökning i pärm-familjen, med två nya pärmar. Den här gången var det JTF (Järnvägsstyrelsens föreskrifter). Den första av JTF-pärmarna är den som vi kommer att arbeta mest med. Där står det bland annat om signaler, broms, kommunikation med mera.

JTF-pärm nummer ett och två.

Såhär ser en del av innehållet ut. Denna sida tar upp en del av de signaler som finns.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar