Idag har det gått i ett ganska lugnt tempo framåt.
Vi pratade bland annat om gårdagen då vi var på Järnvägsmuseet. Läraren gick också igenom lite lätt om lok och olika termer, så som; tjänstevikt och dynamisk vikt, men också hur man ska tolka beteckningen för axelföljd. Det sista handlade mest om att vi inte skulle se ut som fågelholkar den dag vi möter en frågvis tåg-nörd. Men det hör också lite till allmänbildningen inom järnvägen.
Så, hur ser beteckningen för axelföljd ut? Jo, beteckningen för en axelföljd kan se ut såhär; B0' B0' och såhär läser man ut beteckningen; B betyder att det finns två stycken axlar med ett hjulpar i varje, 0 (nolla) betyder att det inte finns någon länk/stag som länkar samman hjulen, det vill säga att det finns en drivning på varje axel och ' (apostrof) betyder att dessa axlar finns i en ram som utgör en boggie. Hade nollan varit en etta istället, hade hjulen varit länkade till varandra som på exempelvis ett ånglok, malmlok, med flera.
A motsvarar en axel, B motsvarar två axlar, C motsvarar tre axlar och så vidare.
Denna axeluppsättning (B0' B0') hör till den vanligare sorten.
Annars har vi börjat att gå igenom några lagtexter som vi måste kunna. Så har vi också fått en uppgift tills på måndag, att läsa följande föreskrift, då vi ska börja kursen BASÄVISTA "att vistas i spår". Detta för att vi ska få behörighet att beträda spårområdet, vilket... kan vara en bra kunskap framöver ...

Föreskrift för arbetsmiljö m.m. inför måndagens kurs "att vistas i spår".
Järnvägen har varit med och bidragit till mycket. Många saker kanske man inte tänker på. En sådan sak är tiden som vi har i Sverige. Det är tack vare järnvägen som vi i Sverige har en gemensam tid. Förut gick man mycket efter hur solen stod, vilket blev ett problem när man skulle göra tidtabeller för tågen. När tåget avgick från en ort kunde resenärerna vara framme på den andra orten, innan de hade lämnat den första orten. Tidsmässigt. Då beslutades det att vi skulle ha en gemensam tid genom hela Sverige.
Sverige får en gemensam tid.

Inga kommentarer:
Skicka en kommentar