Under förmiddagen fick vi besök av en lärare från signal, som hade en enklare genomgång av signalsystem. Hur systemet är uppbyggt, vad blocksträcka är och hur ställverk fungerar. När genomgången var klar fick vi gå upp till signal och kolla på deras modelljärnväg. Det är nog den enda modelljärnväg i Sverige som är kopplad till ett flertal riktiga ställverk. Och är man intresserad av el och teknik, så var det riktigt intressant. I andra änden av ställverken fanns det arbetsstationer, som är övningsplatser för de som läser till tågklarerare.
Efter lunch var det dags att börja plugga signaler.
Läraren gick då igenom lite snabbt kring systemen; H, M och S. System-H är det system som är säkrast, där efter kommer System-M och sen System-S. System-H är baserad på System-M, men med några skillnader. Exempelvis; System-H har spårledning och blocksträckor, det har inte System-M.
De två översta raderna, på bilden nedan, är de signaler som vi gick igenom idag. Under bilden kommer en förklaring vad de olika signalbilderna betyder.


Signalbilder.
1a. Stopp
1b. Kör 40, kort väg
1c. Kör 40, varsamhet
1d. Kör 80
1e. Kör 80, vänta stopp
1f. Kör 80, vänta kör 40
1e. Kör 80, vänta kör 80
2a. Vänta stopp
2b. Vänta kör 40
2c. Vänta kör 80
3. Kör i nästa huvudsignal (repetersignal)
5a. Stopp (vid tåg- och spärrfärd)
5b. Stopp (vid tåg- och spärrfärd)
5c. Stopp (vid tåg- och spärrfärd)
5d. Stopp (vid tåg- och spärrfärd)
5e. Kör 40
5f. Kör 80
5g. Kör 40, varsamhet
5h. Kör 80, varsamhet
9a. Stopp (vid växling)
9b. Rörelse tillåten, fri väg (vid växling)
9c. Rörelse tillåten, hinder finns (vid växling)
9d. Rörelse tillåten, kontrollera växlar och hinderfrihet (vid växling)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar